Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
26.6.2008, Milan Šurkala, článek
Jednoho dne zjistíte, že vaše mašina už není to, co bývala, a je nutno ji vylepšit, nebo rovnou vyměnit. Máte-li tento problém, snad vám pomůže náš cenový přehled komponent s jejich stručným popisem. Najdete zde i vzorové sestavy pro 3 cenové kategorie.
Alec | 23.7.200820:23
Dobrý den, pokud si nechám sestavit počítač právě z Vámi navržených komponent, doporučujete Vista Home Premium 32­-bit nebo 64­-bit?
Odpovědět0  0
Vezir (10) | 24.7.200810:37
Tady je důležité si rozmyslet k čemu budeš PC primárně používat, neboť 64bitový systém přecejen není natolik podporovaný jako právě 32bitový. Hlavní rozdíl je maximální využitelná kapacita RAM ­(pro 32bit je to asi 3.3GB­). Pokud má být PC primárně na práci či video a podobně rozhodně bych neváhal a zvolil 64bit, naopak chcete­-li zejména hry pak bych zvolil 32bit, neboť spousta her si s 64bit systémem nerozumí.
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 24.7.200810:44
Tak to možná bylo před rokem. Při dnešních cenách pamětí si 4 GB do nového PC koupí každý, kdo chce provozovat náročnější aplikace ­(tedy například i hry­).
Proto je dnes podpora 64 bitových systémů minimálně rovnocená 32 bitovým a troufám si odhadnout, že za rok to budou právě 32 bitové systémy, pro které bude občas problém sehnat nejnovější ovladače.
Odpovědět0  0
Vezir (10) | 27.6.200812:55
Z vlastní zkušenosti mohu říci, že není, v podstatě člověk nepozná při běžné práci žádný rozdíl, tedy pokud se jedná alespoň o trochu solidní ­"integrovku­" ­(ati 1250 a novější, či ekvivalent nvidie 6100­). Jak je to v případě Intelu ale nevím, neboť s ním nemám zkušenosti, ale viděl bych to obdobně jako u ati a nvidie. Problém by mohl nastat snad jen v případě některých integrovek jako jsou S3, SIS, či VIA.
Odpovědět0  0
C4ary | 27.6.20086:47
U sestavy za 30k se mi to nějak nezdá, jste si opravdu jistí že na dvě 4850 bude stačit pouze 520 W zdroj??? Pokud ano tak jste mi právě udělali radost:)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 27.6.200815:24
Ano, máte pravdu, 520W zdroj asi stačit nebude. Při úpravách jsem na problematiku zdroje zapomněl, za což se omlouvám. Dal jsem tam výkonnější 625W zdroj Enermax, ten by už stačit měl. Na dvojici HD 4870 by ale už stačit nemusel.
Odpovědět0  0
svatonlu (1) | 29.6.20080:06
A myslim, ze se na ni jeste nehodi ta deska Asus P5Q pro, kdyz nepodporuje ­(teda aspon co jsem nasel­) 2­-krat PCI­-e x16, ale umoznuje pouze 2­-krat PCI­-e x8. Muzete to nekdo potvrdit? Diky
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 29.6.20088:55
Rozdíl ve výkonu v CF se pohybuje na hranici měřitelnosti a činí jednotky procent.
Odpovědět0  0
majstro.. | 26.6.200822:35
podle autora článku vychází VIA úplně mimo, IMHO nemá přehled, například VIA EPIA SN18000G stojí velmi za zvážení, musím teďka postavit NAS server a do klasické case ­(9 pozic­) musím narvat co nejvíce HDD, tím pádem se ohlížím po Mini­-ITX boardu. Je tu sice firma Ipoxtech, ktera nabízí mini­-ITX boardy na nejnovětších chipsetech od intelu ­(např. ADE­-6060­), ale k čemu mi to je, když jedinej český dodavatel dodává pouze právnickým osobám a minimálně 3ks, to mi nikdo neobjedná. Zato VIA EPIA SN18000G je k dodání do 2 dnů a má taky PCI Express 16x rozšiřující slot, což k použití PCI­-E 8x SATA Raid řadiče plní mé požadavky. Deska má Vista certifikaci, ale podle výkonu snad nemůže ani utáhnout, natož aby např. NOD32 udělal kontrolu, či se vyčistili disky ­(nějaké odstranění komprese starých souborů na 320GB HDD mi běží přes hodinu na C2D a 2 GB RAM a stále to pracuje a 100% CPU...­) A nejhorší je to, že to musí jen na MS Windows.. jenže při použití RAID5 s partiton 3TB umí pracovat jen server 2008?
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 27.6.20080:57
zaprvé, nepoužívej visty, zadruhé, pořiď si řadič, kterej umí HW raid a zatřetí, když už chceš používat XPčka, tak si je aktualizuj když ti to nechce brát větší disky...
já používám jen XPčka a nikdy jsem problém s diskama nebo s raidovym polem neměl... a co se týče tý komprese souborů ­- buď to dělal nějakej dylina nebo na to měl trochu výkonnější systém ­- já ai na E8400 mám kompresi vyplou, protože je to zbytečnost handrkovat se o giga sem nebo tam, když při dnešní ceně není problém koupit půlterovej disk do dvou litrů...

BTW: nevím jak moc disků do toho chceš narvat, ale jestli je nebudeš taky trochu chladit, tak to rovnou vyhoď do popelnice, protože tím pádem je to jen chvilková záležitost...
Odpovědět0  0
majstro.. | 29.6.200812:18
1­) tak jesi Server 2003 zvládne partition větší jak 3TB, tak klidně.

2­) HW řadič, nějakej typ? Adaptec X Silicon Image?

S tou kompresí si asi nerozumíme... Nemyslím ­"Komprimovat jednotku a tak šetřit místo na disku­", ale když dáš vyčistit disk, tak je tam ­"Komprese starých souborů­" a když dáš možnosti, tak ani nejde vypnout, jde pouze nastavit za jak dlouho dní se má spoustit...

Tak maximem bude 20 HDD ve 5 koších od Chieftecu ­- SST­-3141SAS
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 30.6.200822:38
ta komprese starejch souborů je jen bordel, kterej se ti na disku dělá když se furt instalujou nesmyslně aplikace...
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 26.6.200815:32
přijde mi to nějak uhozený.. sice je fakt, že některý, skoro většina komponent jde použít ve všech cenových kategoriích, ale do sestavy za tři pětky nezahrnout ani 24 palcový monitory mi přijde jako odfláknutost... navíc disky a podobný věci se defakto furt opakují a po přečtený drhý cenový kategorie jsem jen prolítl tabulky grafik u tý třetí a hned jsem věděl, že budu psát kritiku, protože mi to nedalo...
ještě jsem chtěl vědět, jak se přišlo na daný účinnosti u zdrojů, ale to by asi bylo zbytečně na dlouho...

mimochodem, když už sem píšu.. ví se něco o tom, zda se vůbec výrobci proberou a začnou dělt grafiky, za který by jim lidi utrhali ruce? když se podívám na 9600 od nV, tak v SLIčku dávaj naprosto luxusní výkon a kdyby udělali 9600X2, tak tu bych si hned koupil, protože lidi, co maj jen jeden slot nebo můžou mít na ­"MB­" jen CF by tohle určitě brali a já musím říct, že 9600X2 kartu bych kupoval všema deseti...
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.200815:44
No, já si myslím, že u 9600 se už budou jenom doprodávat sklady.
NVidie bude přecházet na 55 nm technologii a při cenách, které nasadila ATI za řadu HD 48xx, si rozmyslí, jestli vydat výrobně drahou dvoujádrovou variantu pokud by se výkonem a cenou dostali na srovnatelnou úroveň.
Obecně jsou dvoujádrové verze karet drahé a proto mají smysl jenom u těch nejvýkonnějších GPU. Firmy tak dostanou ještě výkonnější kartu a dělají si tak vlajkovou loď.
9600 X2 by byla vlastně 8800 GX2. Konkurovali by si tak svým novým kartám.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 26.6.200819:05
faktem je to, že by v tomhle směru hrála roli převážně cena. Pokud by však nepřesáhla více než pětistovku dvojnásobku ceny jedné karty, pak by to mělo velký význam podle všech testů, které jsem pro 9600 v zapojení dvou karet do SLI viděl, protože byla výkonově opravdu velice silná ­(nejsem si však jist, zda jako 8800 GX2 ­- musel bych znova ten test najít)
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.200819:27
9600 používá stejný čip jako 8800, takže by to mělo tak vycházet.
Odpovědět0  0
M@jkl (130) | 27.6.20081:08
asi to tak bude... koukal jsem teď na pár testů a co jsem koukal dřív, tak to asi muselo bejt nějaký starší a dnes už jsou ATIňácký ovladače zase odladěný...
jinak musím tu dát někomu za pravdu, že skutečně bude lepší kupovat jednočipový než dvoučipový grafiky, už z hlediska, kdy mám vodní blok na GPU, protože to by znamenalo buď další blok a nějak je rozumně spojit nebo kupovat dycky pro novou grafiku nějakej specifickej blok, kterej je dělanej dycky na danej typ karty....

každopádně dnes už vím, že buď bych koupil 3870 ATInu nebo když bych neškudlil a utrhl si něco víc od huby, tak 4850 nebo 4870 ­- podle tohno, jak často bych se dostal ke hraní... stejně teď nic převratnýho hned nepřijde a pokud, tak za to nehodlám vyhazovat zbytečně peníze... jen jsem moc rád, že AMDčko nezmršilo ATIny a bylo by zajímavý, kdyby začali dělat zase nějaký pořádný procesory, jako tomu bylo například s příchodem prvních Athlonů... sice kdo chce C2D, tak se daj sehnat za relativně slušnej peníz, ale kdyby tomu bylo zase trochu pro kupující menším týráním šrajtofle, určitě by se málokdo zlobil... ;­)
Odpovědět0  0
Cigisekkk | 26.6.200811:58
Do kanclu uz bych taky dal dvoujadro ­(Intel ­- Celeron dualcor E1200 nebo E1400, AMD ­- X2 4600+EE­) ­- rozdil v cene cca 300Kc, rozdil ve vykonu ­- dvojnasobny. A zvlast u kancl. stroje se dve jadra hodi
Odpovědět0  0
tydytitit | 26.6.20089:32
Myslel jsem GX, samozřejmě.
Odpovědět0  0
tydytitit | 26.6.20089:24
Dobrý den, chci si pořídit další PC jako HTPC, a uvažuju o 780G. Moc to nespěchá, tak přemýšlím jestli se vyplatí ještě pár týdnů počkat na 790FX. Netušíte kdy by mohly být na skladech?
Odpovědět0  0
Usm (78) | 26.6.20088:58
Nový high­-end NVIDIE se předvádí ve skvělé formě. Už slabší verze GTX 260 má téměř výkon dvoučipového modelu 9800 GX2. Nabízí totiž 192 shaderů, takt jádra činí 576 MHz. Paměti GDDR3 mají neobvyklou kapacitu 896 MB stejně jako šířku paměťové sběrnice 448 bitů. Při taktu 2,0 GHz je jasné, že budou mít velmi dobrý výkon. Ani cena není špatná, karty se dají sehnat už za méně než 10000 Kč.

Jste jediní, kdo GTX 260 chválí ­- všude jinde je považování za naprostý neprodejný propadák. Už vylezli testy HD 4870, který se už v předprodeji pohybuje kolem 5500 i s DPH a dosahuje 90% výkonu GTX 280, přičemž GTX 260 překonává
Odpovědět0  0
Usm (78) | 26.6.20089:00
mimochodem, máte mylné informace ­- GTX260 výkonu 9800GX2 rozhodně nedosahuje. Mě přijde, jako byste fakt byli Nvidií placení :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.20089:18
Téměř neznená, že jej dosahuje. Už v grafu vidíte 13% propad GTX 260. To je ale rozhodně slušný výkon. Právě pracuji na doplnění článku o HD 4870 a HD 4850, takže se dívám i na výkony, modely GTX mají skutečně velmi vysoký výkon. Nové Radeony jsou na tom výkonem dobře, AMD se ukázalo rovněž jako silný hráč a bojují zejména cenou. Bohužel, jak již bylo řečeno, časově se to seskupilo dost nešťastně. Na nápravě se pracuje, v průběhu dopoledne budou tabulky grafických karet dopněny o nové Radeony, stejně tak doplněny grafy výkonů, případně updatovány vzorové sestavy a přidány texty o Radeonech. Dle čeho soudíte, že nás NVIDIA platí??
Odpovědět0  0
Usm (78) | 26.6.20089:44
Nevím, bez ohledu na výsledky Radeonů mě přijdou GTX260 a GTX280 dost velkým zklamáním ­- nVidia slibovala naprosto brutální výkon a on se přitom nekoná. GTX280 mi dost připomíná Radeon 2900XT ­- předem mnoho povyku a přitom výsledek žádná sláva.
Chápu argument, že časově se to blbě sešlo ­- na druhou stranu o datu vydání HD 48xx se vědělo už dlouho dopředu a mohli jste třeba doporučení sestav o pár dní odložit až když byl znám výkon a ceny všech nových grafik jak u nVidie tak u ATI.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.200810:02
Mě přijde, že 50 % výkonu navíc oproti doposud nejvýkonnější jednočipové kartě je hodně slušný nárůst výkonu. Máte však pravdu, že vůči dvoučipové 9800 GX2 je to docela málo, jen nějakých 10 %. Do poledne by v průvodci měly být i nové Radeony.
Odpovědět0  0
Usm (78) | 26.6.200810:41
Já myslím, že v současné době je jedno, zda jde o jedno­-dvoj nebo desetičipové řešení ­- pokud se s tím ovladače už konečně dokáží poprat ­- důležitý je výkon, cena a spotřeba ­- a tam to +­/­- v duelu ve všem vypadá GTX280 vs 9800GX2 téměř stejně
Odpovědět0  0
ptipi (139) | 26.6.200822:06
věř, že není. pokud bych si měl vybrat mezi jedno a dvou­-čipovým řešením, které dávají stejné hodnoty fps, beru jednoznačně jedno, i kdyby bylo o něco dražší.
mám ve sbírce 3 dvoučipové karty a při stejných fps je jednočipové prostě plynulejší. a to někdy dost brutálně­(např pusť si FEAR benchmark­). např 7950GX2 ti bude hlásit, že minimální hodnoty neklesly pod 25 fps a průměrně že má 50, přesto to není hratelné. A podobně je to u všech co mám­(teda Voodoo 5500 jsem tímto způsobem nezkoušel­).
A podobnou věc naznačují i recenze, kde se objeví navíc ještě minimální fps.
Takže opravdu bacha na SLI­/CF ­- vídím to prozatím jako podvod na lidi. Aspoň dokud se bude benchmarkovat klasickým způsobem a ne stylem ­"maximální delay mezi obrázky v dané sekundě převedeno na odpovídající fps­". To by totiž odpovídalo plynulosti, jak ji vnímáme, než pro SLI­/CF nicneříkající čisté fps
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.200810:34
GTX 280 je první vlaštovkou nové architektury s 512 bitovou sběrnicí. Jsem zvědavý, co takty a výkonem udělá přechod na 55 nm technologii. Očekávám nárůst o 10 % jistě, ale možná i 20 % a to by mělo být znát.
Odpovědět0  0
Usm (78) | 26.6.20087:04
Jak 27.6. může někdo doporučit 8800GTS je mi záhadou ­- svět hardware zřejmě nečetl recenze HD 4850 512MB, který je stejně výkonný jako 9800GTX za cenu kolem 3800 i s DPH.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.20088:31
V době psaní článku nebyly Radeony HD 4850 ani v databázi prodejců, natož na skladech. V danou chvíli byla 8800 GTS nejlepší volba. Dnes je to jinak, patrně by asi bylo vhodné článek zaktualizovat. Holt se to časově docela nešikovně setkalo.
Odpovědět0  0
jfb | 26.6.20089:47
No v tomto případě by stálo za to článek odložit. Jinak 4850 se už dali bez problémů koupit minulý týden a základní testy byli také. Pokud argumentujete tím, že článek byl již napsán, tak máte uzávěrku delší než některé tištěné měsíčníky ..
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.20086:51
jedná se nesporně o velmi výkonné novinky, jenom to zatím vypadá, že 4850 s referenčním chladičem hodně hřeje a vyplatí se investice cca 400 Kč do výměny chladiče
každopádně 4870 by měla být za mírně vyšší cenu ještě mnohem výkonnější
a v neposlední řadě jsem zvědav na reakci NVidie, zlevnění staávajících karet a 55 nm verze GTX 280 jistě přinesou další oživení
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.20086:47
jak tu budou jistě psát i jiní, chybí HD 4850 a HD 4870, ale dobře, jsou to úplné novinky, oficiální NDA končilo včera
ALE pak mi nesedí závěr ve smyslu ­"na nic nečekejte, kupte si nový počítač teď­", je sice fakt, že neustálé čekání na novinky by vedlo k tomu, že by si člověk nikdy nic nekoupil a pořád jenom čekal, ovšem jestli se někdy vyplatilo počkat, tak je to dneska
nové GK, pokles cen RAM a HD a začínající léto mi říkají, že by bylo škoda ztrácet čas laděním nového PC a že za měsíc, za dva nakoupím mnohem výkonnější HW a levněji
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.20088:29
Tento článek píšu už nějaký ten rok a mohu říct, že až na výjimky kolem Vánoc a občas ke konci školního roku mají ceny pořád stejnou sestupnou tendenci. Ano, občas dojde k výraznějším slevám procesorů nebo zejména pamětí, ale jinak je to pořád kolem 3­-5 % za měsíc. Ve článku je doporučeno počkat na nové Radeony.
Odpovědět0  0
camlost (17) | 26.6.20086:36
imho deleni podle cenovych kategorii nedava smysl.
vy, kdyz si chcete koupit pocitac, premyslite stylem ­"mam 17 tis., utratim je za pc­"? a nebo o tom uvazujete jinak ­- ­"striham video, mam na disku data kriticka pro chod firmy, kolik me bude stat dostatecny pocitac?­"

samozrejme nelze vyloucit, ze nekdo uprednostnuje 1. variantu :­-­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.20088:27
Tento problém jsme již řešili. Nakonec jsme upřednostnili řešení cenového dělení s tím, že čtenáři mají na výběr. Nikde není řečeno, že daná sestava je nejlepší, ale je jen vzorová a lidé z ní pak mohou vycházet. Kdo chce třeba místo na disku pro kritická data, k dané sestavě si připočítá ještě jeden disk a ví přesně, v jakém rozmezí se bude pohybovat.
Odpovědět0  0
JiVy (604) | 26.6.200810:29
Souhlas, i když mám představu o účelu, ke kterému počítač chci, mohu ho postavit od 15 do 50 tisíc a je na mně, abych si stanovil, jakou cenu do něho vrazím.
Určitě je přehlednější stávající systém, kdy si mohu modifikovat sestavu na dané cenové úrovni.
Jak by si to camlost asi představoval?
Sestavit vždy levnou a drahou variantu pro:
- hry
- střih videa
- fotky
- internet a MS Office
- audio
- sledování filmů
- atd.
Kdo by se v tom vyznal?
Mně se současný systém líbí a na přehled se vždy těším, dění v oblasti HW sleduji natolik, že si novinky, které se objeví v měsíci mezi dvěma vydáními klidně doplním sám.
A pokud HW někdo nesleduje vůbec, tak ho tenhle článek sám o sobě nezachrání.
Odpovědět0  0
edie | 26.6.20080:15
jen tak mimochodem jak si rozumí vista Aero s 2GB RAM a integrovanou grafikou ? Není to slideshow ?
Odpovědět0  0
jezevcik | 27.6.200813:52
bez problemu
Odpovědět0  0
Nejake_jmeno | 26.6.20080:09
A kde jste nechali 4850 ??
Tenhle web se mi zdá poslední dobou hodně mimo realitu.
Promiňte že to říkám ale
-nemáte žádné zajímavé novinky spíše mi připadáte jako nějaká reklamní síň
- většina recenzí nemá skoro význam a když je nějaká tak není nic moc :­-­(
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 26.6.20080:14
Jojo, taky se stotožňuju s názorem, SHW hrozně upadá.
Odpovědět0  0
Zumik (63) | 26.6.20080:45
Bohužel musím souhlasit a hlavně tj vidět na recenzích, kterých je poskromnu.
Odpovědět0  0
Xaim (8) | 26.6.20086:47
Bohuzel se spise ukazalo jak se tyto pohledy na vyhodne koupe resi pouze postupnim doplnovanim clanku a s tim spojene jen nepatrne zmeny zaveru ­(vetsinou ­(coz je i zpravne pokud se trh nemeni­)­). Ted se napriklad vyrazneji zmenil trh s grafickymi kartami a opomenout jedno vyrobce, to je k zamysleni. Ackoliv si myslim ze zde muze byt prodleva pri uverejneni clanku.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4734) | 26.6.20088:25
Prodleva mezi napsáním článku a jeho uveřejněním není nikterak dlouhá, nicméně to stačilo k tomu, abych ještě neměl žádné informace o konečných cenách nových Radeonů. V článku jsou zmíněny, že se brzy objeví, bohužel to časově vyšlo tak dost nešikovně.
Odpovědět0  0
bh3 | 26.6.200811:58
Presne, kde jsou ty spickove recenze LCD panelu a zdroju? :(
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.